آموزش معلم
مهری جلالی
چکیده
کیفیت تدریس بعنوان هدف اصلی تعلیم و تربیت نقش مهمی در دستاوردهای دانش آموزان ایفا می کند. تاکنون، نظام تربیت معلم شاهد اصلاحات گسترده ای بمنظور بهبود این کیفیت بوده است بدون آنکه نشانه ی مشهودی وجود داشته باشد که نشان دهد معلمان باتجربه از معلمان مبتدی توانمندتر هستند. مطالعه ی حاضر کوشیده است بررسی کند آیا سابقه تدریس می تواند تفاوت ...
بیشتر
کیفیت تدریس بعنوان هدف اصلی تعلیم و تربیت نقش مهمی در دستاوردهای دانش آموزان ایفا می کند. تاکنون، نظام تربیت معلم شاهد اصلاحات گسترده ای بمنظور بهبود این کیفیت بوده است بدون آنکه نشانه ی مشهودی وجود داشته باشد که نشان دهد معلمان باتجربه از معلمان مبتدی توانمندتر هستند. مطالعه ی حاضر کوشیده است بررسی کند آیا سابقه تدریس می تواند تفاوت موثری در کیفیت تدریس معلمان زبان انگلیسی ایجاد کند. بدین منظور، تعاملات کلاسی 90 معلم زبان انگلیسی پایه هفتم با استفاده از سیستم امتیاز دهی ارزیابی کلاس (CLASS) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد معلمان مبتدی (با سابقه تدریس 0 تا 3 سال) از لحاظ حمایت آموزشی و عاطفی کیفیت تدریس بهتری داشتند، اما تفاوت معنا داری بین معلمان دوره گذار (با سابقه تدریس بین 4 تا 5 سال) و با تجربه (با سابقه تدریس بیش از 5 سال) وجود نداشت. تنها برتری معلمان باتجربه داشتن مدیریت کلاسی بهتر درمقایسه با دو گروه دیگر بود و دراین بین معلمان مبتدی پایین ترین مدیریت کلاسی را داشتند. این یافته ها حاکی از آن است که برنامه های توسعه حرفه ای هدفمند و یادگیری مبتنی بر مستندات می تواند بدون توجه به سابقه تدریس، برای تمام معلمان مفید باشد.
زبانشناسی کاربردی
مهری جلالی
چکیده
اگرچه در مطالعات علمی اخیر به طور فزاینده ای به اهمیت آموزش توانش بین فرهنگی پرداخته شده است، رویکردهای بومی محور در این زمینه نیاز به پژوهشهای بیشتر دارند. هدف از مطالعه حاضر پرداختن به این مهم از دیدگاه بافت بومی جهت ایجاد و ارزیابی توانش بین فرهنگی از طریق روشهای کمی و کیفی است. بدین منظور، از شصت و دو دانشجو معلم آموزش زبان انگلیسی ...
بیشتر
اگرچه در مطالعات علمی اخیر به طور فزاینده ای به اهمیت آموزش توانش بین فرهنگی پرداخته شده است، رویکردهای بومی محور در این زمینه نیاز به پژوهشهای بیشتر دارند. هدف از مطالعه حاضر پرداختن به این مهم از دیدگاه بافت بومی جهت ایجاد و ارزیابی توانش بین فرهنگی از طریق روشهای کمی و کیفی است. بدین منظور، از شصت و دو دانشجو معلم آموزش زبان انگلیسی خواسته شد در طول یک دوره شش هفته ای ارتباطات بین فرهنگی تفکری دو مصاحبه بوم شناختی برخط و یا رو در رو انجام دهند. یافته های کمی به دست آمده از پرسشنامه ایجاد دانش بین فرهنگی نشان دهنده افزایش قابل توجه در جهت گیری ادراکی (PO) و جهت گیری توسعه ای (DO) بعد از این دوره بود. نتایج کیفی نیز رشد قابل توجه ای را در این زمینه نشان داده و زمینه ساز ادراک های جدیدی شدند. همچنین بر واکنش های مثبت دانشجومعلمان نسبت به ارزیابی پرسشنامه و تعاملات بین فرهنگی تاکید داشتند. تحلیل اکتشافی گزارشهای شرکت کنندگان در مصاحبه های بوم شناختی منجر به شکل گیری هفت تم جدید شد که از نظر مفهومی با مدل سنتی توانش بین فرهنگی مطابقت داشتند. بنابراین، این مطالعه نشان می دهد استفاده از مصاحبه های بوم شناختی تفکری در یک طرح پژوهشی کمی-کیفی برای ایجاد و ارزیابی توانش بین فرهنگی دانشجومعلمان کمک کننده است.